Kom in contact: Bel mij terug of bel direct via 0183 44 88 60 (Giessen) of 0183 89 03 48 (Werkendam)
  •   

Stap 7. Documenten aanleveren voor je hypotheek

06 december 2017 Algemeen nieuws Geld & Gezin

Je hebt het Renteaanbod ontvangen op basis van de gegevens die de bank digitaal van je adviseur heeft gekregen. Om de risico’s te beperken wil de bank onder andere zeker weten wat je verdient, wat je schulden zijn en wat de waarde van het nieuwe huis is. Daarom vraagt de bank je via je adviseur een aantal fysieke documenten aan te leveren. De documenten die je al aan de adviseur hebt gegeven, hoef je niet opnieuw aan te leveren. Je persoonlijke situatie bepaalt wat de bank precies van je nodig heeft. Je vindt hiervan een overzicht in het Renteaanbod.

De bank heeft een aantal documenten nodig, zoals:

  1. Gegevens over je inkomen

Aan de hand hiervan bepalen we of je maandelijks in staat bent om je hypotheek te betalen.

  • Loonstrook: hierop kunnen wij zien wat je verdient.
  • Werkgeversverklaring: hierin staan gegevens over jouw arbeidscontract.
  • Afhankelijk van je situatie kunnen wij om een intentieverklaring vragen. Bijvoorbeeld wanneer je een jaarcontract hebt. In de intentieverklaring geeft je werkgever aan dat hij van plan is om je contract te verlengen als je je werk goed doet.
  1. Ben je zelfstandige?   Dan wil de bank de volgende documenten van je:
  • Je jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar.
  • Je aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar.
  • De aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar.
  • Kopie van je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. 
  1. Gegevens over je woning

Aan de hand hiervan bepalen wij de verhouding tussen de hypotheek en de waarde van je woning. Dat is belangrijk om het risico te kunnen bepalen voor het geval je de hypotheek niet meer kunt betalen.

  • Koopcontract.
  • Taxatierapport van een erkende taxateur, zodat we weten wat je nieuwe woning waard is.
  • Koop je een woning die niet goed is onderhouden? Dan willen we soms ook een bouwkundig rapport ontvangen. Dit kun je laten opstellen door een bouwkundig inspecteur.
  1. Overig
  • De gegevens van de notaris zodat we weten waar we de documenten voor de hypotheekakte naar toe kunnen sturen.
  • Kopie van je geldig legitimatiebewijs zodat wij ook officieel kunnen vaststellen wie je bent.
  • Gegevens over je eventuele schulden en spaargeld.
  • We vragen afhankelijk van jouw situatie om aanvullende documenten, zoals een overlijdensrisicopolis.

Beoordeling hypotheekaanvraag

Met de ontvangen documenten beoordeelt de bank uw hypotheekaanvraag. Zorg dat u alles snel en compleet aanlevert. Hoe eerder de bank de documenten heeft, hoe eerder u bericht krijgt!