Kom in contact: Bel mij terug of bel direct via 0183 44 88 60
  •   

Stap 10. Huis gekocht

06 december 2017 Algemeen nieuws Geld & Gezin

Nu je eigenaar bent van een huis moet je maandelijks hypotheeklasten aan de bank betalen. Informatie hierover vind je in je offerte of de overeenkomst met de bank.

Betaling

Je betaalt bij bank de hypotheeklasten van de hypotheek altijd achteraf. Zo worden bijvoorbeeld de hypotheeklasten van juni op de laatste werkdag van juni of op 1 juli van je rekening afgeschreven.

Voorbeeld eerste betaling aan de bank:

Datum passering: 5 april

Eerste keer hypotheeklasten afgeschreven: laatste werkdag van april of 1 juni

Dit bedrag bestaat uit de rente en aflossing van de maand mei én de rente over de periode van 5 april tot en met 30 april. De volgende maanden betaal je alleen rente en aflossing over die betreffende maand. De eerste incasso is dus altijd hoger dan de volgende maanden. Het is belangrijk dat er altijd voldoende geld op je rekening staat.

Op de laatste werkdag van juni of op 1 juli worden dan de hypotheeklasten van de maand juni afgeschreven, op de laatste werkdag van juli of op 1 augustus van de maand juli.

Bouwdepot

Wil je de woning nog verbouwen of aanpassen, of moet de woning nog worden gebouwd? Dan heb je waarschijnlijk een extra bedrag geleend om de bouwkosten te kunnen betalen. Dit geld wordt door de bank op een aparte rekening gezet: een bouwdepot. Uit dit depot worden bedragen betaald nadat je rekeningen hebt ingestuurd. 

Teruggave hypotheekrente

De rente die je over de hypotheek op je eigen woning (waar je woont) betaalt, kunt je meestal van je belastbaar inkomen aftrekken. Vraag je adviseur om meer informatie.

Eerste belastingaangifte in het jaar na aankoop van je huis

Er zijn nog meer kosten die mogelijk aftrekbaar zijn voor de belasting.

Voorbeeld:      

•de taxatiekosten voor de hypotheek;

•de kosten voor de Nationale Hypotheek Garantie;

•de kosten van de notaris voor de hypotheekakte (niet de kosten voor de transportakte);

•de advieskosten. De advieskosten kun je in hetzelfde jaar dat je deze heeft betaald, aftrekken tot maximaal € 3.630 en niet meer dan 1,5% van de lening die je hebt voor de eigen woning. Het bedrag dat overblijft, kun je in gelijke delen aftrekken zolang de hypotheek loopt. Vraag je adviseur om meer informatie.

Wat doet de bank?

  • de bank incasseert de maandelijkse hypotheeklasten via de rekening die je aan ons hebt doorgegeven.
  • de bank stuurt je jaarlijks een jaaropgave, die je kunt gebruiken om je belastingaangifte in te vullen.

Wat doe je zelf?

  • Zorg voor een rekening met voldoende saldo om de maandbedragen voor de hypotheek te kunnen afschrijven.
  • Als je een bouwdepot hebt declareer je de rekeningen.